Buiten staat een fietspomp. Eén van de peuters weet hoe je een fietspomp gebruikt en duwt erop. Zijn vriend kijkt verwonderd naar het uiteinde van de pomp. 'Vanwaar komt dat geluid?'
Observeer wat hen boeit. Is het vooral de handeling op zich? Het geluid dat ze maken? De lucht die eruit stroomt? Zodra ze 'vast zitten', voeg je iets extra toe dat aanleunt bij hun interesse. 'Jij vindt dat geluid wel grappig hé Abdel? Doe je vinger eens hierop.... Hoor je het?' 'Oh, Anne, niet te dicht tegen je oor houden, anders doet het pijn.' Stimuleer kinderen om op ontdekking te gaan. 'Probeer maar eens Sieme... Hihi, dat kriebelt hé.'
Ongelooflijk hoe lang de kinderen in de ban waren van de fietspomp. Hier en daar moest ik even ingrijpen, maar ik kon vooral genieten van hun onderzoekswerk.
Een fietspomp is voor ons een gebruiksvoorwerp met een duidelijke handleiding. Voeg deze handleiding niet te snel toe. Het sterkt kinderen in hun zelfvertrouwen wanneer ze 'volwassen' voorwerpen zelf leren hanteren op hun eigen manier.