Blinkende bomen
Materiaal
Krijt | Penseel | Pot | Water
Aanleiding

Onze kinderen spelen graag buiten. Onze tuin werd recent aangepast, met boomschijven, houtschilfers, boomstronken, ... Het was zoeken naar gevarieerde buitenactiviteiten die niet altijd bewegingsactiviteiten waren zodat ieder kind zich aangesproken voelt.

We merken dat de kinderen verwonderd waren door de grote afgezaagde boomschijven. Je kan er niet alleen op zitten of van springen maar we zagen ook dat ze met takjes probeerden te 'schilderen' op de schijven.

Verloop

We gaan met de kinderen naar buiten. Eerst lopen we tussen de boomschijven door. "Wauw, jij kan hard rennen." Daarna rennen we en tikken we de boomschijven aan. "En tik!" Ten slotte lopen we en staan we stil bij een boomschijf. Per boomschijf zijn er 3 tot 4 kindjes.

Ieder kind krijgt enkele stukjes krijt. De kinderen mochten zelf de stukjes krijt mengen met water tot krijtverf. Nadien gaan ze aan de slag met borstels, vingers en handen. "Wat ga jij tekenen op de boom?" "Wauw, wat een mooie kleur!" Na het schilderen gingen de kinderen vaak kijken naar de verf. Hangt de verf nog op de boom?

Met deze activiteit zagen we grote bewondering en concentratie bij onze kinderen. Het was leuk om eens niet op een papier of een karton te schilderen. Er werd met borstels, maar ook met vingers en handen gevoeld hoe de krijtverf op de bomen bleef.

Ingezonden door Larissa Schilders – 9 september 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.