Spelen met slijk en schijven
Aanleiding

We merken dat de kinderen de zandbak leuk vinden. Ze vinden het ook leuk om blokken te verstoppen in de zandbak. Soms is het niet mogelijk om in de zandbak te spelen omwille van het weer. De vraag was: Kunnen we de zandbak naar binnen brengen?

Verloop

We leggen een groot plastiek in de speelzone. Op het plastiek staan bakjes met aarde, bakjes met zand, bakjes met water en liggen er houten blokken. We laten de kinderen eerst rustig alle materiaal ontdekken. "Wat is dat, Ruben?" "Is dat aarde?" Sommige kinderen graaien in de aarde of het zand, andere kinderen gooien de bakjes uit en wrijven in het zand of de aarde. Andere kinderen doen meteen water bij de aarde en maken een soort van slijktekening op de witte plastiek. "Tof hé, die strepen!" Andere kinderen verstoppen de houten blokken in de bakjes met zand of verstoppen de blokken in een bergje zand op het plastiek. Met andere woorden, het woord één groot ontdekkingsspel van voelen, wrijven, mengen, verstoppen...

Variaties

Natuurlijk kunnen er nog andere materialen aan te pas komen zoals keukenmateriaal of klassieke zandspulletjes.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Een wasbeurt na de activiteit is geen overbodige luxe.

Ingezonden door Nathalie Decraene – 9 september 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.