• Wat valt je op?
• Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit?
• Waaraan zag je dit?
• Wat zie je de kinderbegeleider doen?
• Wat zou jij ook doen?
• Wat zou jij anders doen?
• Welke vervolgactiviteit zou jij doen na deze speelactiviteit?
In één van de groepen staat de zetel vlakbij de lichtschakelaar. De kinderen vinden het heel leuk om op de zetel te kruipen en de lichtschakelaar wisselend aan en uit te doen.
Bevestig diverse lichtschakelaars, schuifsloten en draaiwielen aan een houten plank. Voorzie beugels om de plank veilig te bevestigen aan de muur. Zorg ervoor dat de plank verwijderd kan worden wanneer de kinderen (tijdelijk) hun interesse verliezen.
De plank was een heus succes. Vooral de jongste peuters waren heel geconcentreerd aan het experimenteren met de schakelaars en schuifsloten. Tijdens deze activiteit konden we de kinderen gericht observeren en genieten van hun ontdekkingen. 'Je doet het slotje naar links' 'Hoor je het klikken?'
Voeg licht- en geluidseffecten toe. Dit vergroot de aantrekkingskracht van het speelbord en helpt kinderen bij het herkennen van oorzaak-gevolg relaties. Zorg ervoor dat het bord kan afgekoppeld worden om overprikkeling te voorkomen.
Zorg er voor dat alle materialen stevig bevestigd zijn. Niets mag de kans krijgen om los te komen.
Kinderen vinden het fantastisch om te mogen experimenteren met materiaal uit de 'échte' wereld. Dit sterkt hun in de ontwikkeling van een positief zelfbeeld.