Bouten en moeren
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Bouten | Moeren | Vergiet
Aanleiding

Rik vond een bout op de grond. Kijk, dat blinkt en heeft ribbels. 

Verloop

Kijk Rik, hier heb ik er nog meer. Haal bouten en moeren uit en zet die op tafel. Laat de kinderen ontdekken hoe het materiaal in elkaar zit. Wie kent dat? Wat kan je daarmee doen?

Stimuleer de kinderen om te experimenteren. Sasha, ik zie dat je de moer op de bout draait. Hoe werkt dat? 

Als hun interesse daalt, kan je een vergiet aanreiken. Oh, hier zitten gaten in. Welke bout past er in? Welke niet? Onderzoek samen met de kinderen hoe de bouten aan het vergiet vast kunnen draaien. 

Geef de kinderen de ruimte om met het materiaal te doen wat ze willen. Ik hoor dat je daar muziek mee kan maken, Timo. Kijk, Tarid heeft er een mannetje van gemaakt. 

Variaties

Kinderen die eraan toe zijn, kan je ook met een steeksleutel laten experimenteren. Hoe zou dat werken, Zino?

Pedagogische en andere aandachtspunten

Doordat je in deze activiteit echt materiaal gebruikt, en geen plastiek bouten, kunnen de kinderen dat echte materiaal leren kennen. Dat is voor hen interessanter dan de plastiek speelgoedversie.

Ingezonden door VVSG Steunpunt Kinderopvang – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.