Memory met afspraken
Materiaal
Papier | Stiften
Aanleiding

In onze opvang hebben we een leuke manier om afspraken met nieuwe kinderen te bespreken. 

Verloop

Maak van elke afspraak twee dezelfde pictogrammen die de afspraak duidelijk maken.

Ga met de nieuwe kinderen aan tafel of op de mat zitten. Leg de afsprakenkaartjes open in het midden. Ga met hen in gesprek over de afspraken. Wat denk je dat hier niet mag, Rayan? Wat denk jij, Victoria? 

Haal er de pictogrammen bij als de kinderen iets benoemen. Kijk, hier heb ik tekeningen van wat wel en niet mag. Mila, jij zei dat we niet mogen slaan hé. Kijk, dat staat hier op. 

Laat de kinderen over het slecht gedrag met stiften een lijn trekken. Zo is het duidelijk wat niet mag.

Daarna kan je samen alle picto's op tafel of op de mat omdraaien. Jullie mogen om de beurt twee kaartjes draaien. Wanneer je 2 dezelfde hebt, mag je die bijhouden. Dit herhaal je tot alle kaartjes weg zijn.

Door er memory mee te spelen, komen alle pictogrammen nog eens aan bod. Grijp die gelegenheid om het met de kinderen over de afspraken te hebben. Geef hen concrete voorbeelden, zo kan je hier achteraf nog naar verwijzen. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Probeer de afspraken zo positief mogelijk te formuleren. Bijvoorbeeld: als we binnen komen, vegen we onze voeten aan de mat in plaats van niet met vuile voeten binnen komen. Zo begrijpen kinderen beter wat wél de bedoeling is. 

Trefwoorden
Zelfstandigheid
Ingezonden – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.