Pudding maken
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Kom | Lepel | Melk | Vork
Aanleiding

De kinderen vinden koken (en daarna samen eten) fantastisch. Ik wou ze verrassen met een kookactiviteit. 

Door een doos met alle ingrediënten op tafel te zetten, maakte ik het mysterieus. Wat zou daar in zitten?

Verloop

Theo, wat denk je dat er in de doos zit? Oh, wil jij het open doen, Aya?

Ga met de kinderen in gesprek over wat er in de doos zit. Wat zou er in die fles zitten? Denk je dat het melk is, Wout? 

Wacht af tot de kinderen het puddingpoeder ontdekken. Heb je dat al eens gezien? Wat is dat, denk je? Bestudeer samen wat er op het pakje staan. Jarid, ik denk dat je juist bent: we kunnen pudding maken. 

Haal samen met de kinderen voor iedereen een kommetje en een vork.  Laat de kinderen een smaak kiezen. Geef de kinderen allemaal een beetje melk en een lepel van het poeder (kijk op het pakje voor de verhoudingen). 

Wat gebeurt er als we het poeder in de melk doen? Laat de kinderen ontdekken hoe het werkt. Goed, Mira, je kan best roeren. Dan lost het poeder op. Speciaal hé. 

Je kan ook nog dingen aanreiken om de pudding te versieren: hagelslag, kleine snoepjes of stukken fruit. Wil jij de rozijntjes, Imran? Dat is lekker. 

Enkele kinderen versierden hun pudding aan de bovenkant helemaal, terwijl anderen sneller klaar waren. 

Laat de pudding in de koelkast een uur opstijven. Smakelijk!

Pedagogische en andere aandachtspunten

Het is leuk als elk kind bij een kookactiviteit iets kan doen. Door ze elk een eigen kom te geven, kunnen de kinderen allemaal tegelijk pudding maken. 

Gaat het roeren er eerder wild aan toe? Zorg dan dat je de kommen niet te vol doet met melk. 

Trefwoorden
Zelfstandigheid
Ingezonden door Karima ZakritinEl Harchaoui (Encora) – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.